57. Dalstuen, Kvænangsbotn

Beskrivelse

Turen følger en gammel skogsbilvei i starten. Etter 1,5 km. kommer du til skilt mot Dalstuene. Kryss hengebroa. Ta til høyre når du har krysset hengebroa. Følg sti/skilting videre til Dalstuen. Du finner en natursti med informasjonstavler langs stien. Dalstuene består av flere hytter. Den eldste av disse, ei tredelt hytte, eies av Nord-Troms museum. Den midterste delen er åpen, mens de to andre kan leies . Den nye hytta eies og leies ut av Statskog. Les mer om utleie av hytta på inatur.no. Turen er ca 2,8 km lang fra parkeringsplassen. Beregn ca 2,5 timer t/r.

Adkomst

Fra nord:Ta av fra E6 ved Sekkemo og følg FV 367 til Kvænangsbotn. Kjør forbi Bjørkenes Camping. Kjør over broen og ta til venstre opp langs Kvænangselva. Hold til venstre i første kryss. Følg grusveien ca. 4 km til enden av veien hvor det er parkeringsplass og startpunkt for turen. Fra sør: Ta av fra E6 mot Navit og følg FV367 til brua som krysser Kvænangselva ved Bjørknes Camping. Ta av på skogsvei inn mot Myrdal og videre til veiende ved Rundvannet.
Dalstuene av Nord-Troms friluftsråd. Tilgjengelig under en CC BY-SA 4.0 lisens.

Les mer om turen »

Om turen

Gradering: Grønn
Kommune: Kvænangen
Kan turen gjennomføres med
rullestol: Nei
Kan turen gjennomføres med barnevogn: Nei