4. Sandnesodden, Sokkelvik - Ny!

Beskrivelse

Fjæretur i  et område med en tragisk forhistorie.

Turen starter der veien mot Sokkelvik tar av fra E6 etter første sving på vei opp Sørkjosfjellet. Det er mulig å kjøre bil helt fram til brua som krysser over Hjellneselva. Der er det en liten parkeringsplass. På andre sida av elva er det reist et minnesmerke over de som omkom i den tragiske Sokkelvikulykken den 7.mai 1959. Da førte et leirras til at den lille bygda forsvant i havet. Turen videre fortsetter delvis på sti, delvis langs en gammel kjerrevei. Følg stien rett i overkant av fjæra. Nesten innerst i bukta dreie r stien opp over ei eng, mot et granfelt. Her kan den være vanskelig å følge, men blir tydelig oppe gjennom granfeltet. Stien går opp mot eidet som leder over til Kvalbukta.

Posten befinner seg lett synlig på venstre side av stien, på toppen av eidet.

Nå er det litt misvisende med navnet Sandnesodden. Kodearket står på stien opp mot Sandnesfjellet. Mest sannsynelig blir det satt opp kasse på Sandnesodden senere i sommer, og at kodearket blir flyttet dit.

Adkomst

E6 - etter første sving opp Sørkjosfjellet
Sandnesodden Sokkelvik, Nordreisa av Nord-Troms friluftsråd. Tilgjengelig under en CC BY-SA 4.0 lisens.

Les mer om turen »

Om turen

Gradering: Grønn
Kommune: Nordreisa
Kan turen gjennomføres med
rullestol: Nei
Kan turen gjennomføres med barnevogn: Nei