130. Kjækantinden, Kjækan

Foto: Sara Hunsdal Pedersen
Informasjon hentet fra Ut i NORD boka Høyt og Lavt - Vakre turer i Kvænangen, Kåfjord, Nordreisa og Skjervøy
Besøk
4,49
km en vei
758
moh.
høydemeter
Krevende
Turbeskrivelse

Adkomst: Ta av fra E6 ved Sekkemo og kjør til Kjækan. Fra parkering ved Nord-Troms Hytteferie følger du veien nordover (tilbake) omtrent 300 meter. Ved Kjækan Gård på høyre side (oversiden) av Kvænangsbotnveien vil du finne skilt som viser startpunkt. Følg Moaveien oppover, etter omtrent 600 meter vil den gå over i en traktorveg, følg denne videre oppover. Når det begynner å flate ut går man omtrent 500 meter til man kommer til en bekk som krysser veien, bekken er avmerket på kartet. Her tar man av opp venstre og følger bekken nordover. Det skal være mulig å følge bekkeleiet helt til toppen, da vil du ha ryggen som går opp til toppen på høyre hånd og få fantastisk utsikt utover fjorden. Turen er omtrent 4,3-4,5 km én vei og har en stigning på 745 meter fra startpunkt. Beregn 3-4 timer på turen, alt etter hvor god form man er. Det er også en alternativ parkering ved Kjækan Skole og en alternativ rute derfra. Denne er ikke merket opp enda, men vil komme på plass etter hvert. Det samme gjelder øvrig merking av ruta og nedlasting av GPS-spor.

Kontaktperson
Kjell-Kristian Johansen
91194723

Bestill årets krus i nettbutikken