90. Isfjellet - Iisavárri, Skardalen

Informasjon hentet fra Ut i NORD boka Høyt og Lavt - Vakre turer i Kvænangen, Kåfjord, Nordreisa og Skjervøy
Besøk
høydemeter
Ekspert
Turbeskrivelse

Isfjellet i Kåfjord er ikke bare Kåfjord høyeste fjell, men også Kåfjords geografiske midtpunkt. Noen hundre meter ut fra toppen, ut mot Kåfjorddalen, ligger midpunktet for kommunen. Punktet er ikke merket da det ligger farlig til ut mot stupene. Turen er 13,7 km lang, så dette er en formidabel tur man bør beregne hele dagen på å gjennomføre. Beregn cirka 5 - 6 timer hver vei, cirka 10 timer tur retur. Det er ingen farlige partier, og turen kan gjennomføres av hvem som helst som er i form til å gjennomføre en 10 timers fottur. Turen til Skardalsgammen er merket blått. Fra gammen og til Bievlajávri er det merket rødt. Fra Bievlajávri og til toppen er merkingen rød/gul.

Kjør inn og parkér ved avkjøringen langs E6 i Skardalen. Følg turbeskrivelsen til Skardalsgammen ( 5,5 km). Turen går opp etter tydelig sti langs elven cirka 3 km til du kommer til restene etter den gamle gruvedriften. Fortsett 2,5 km til du ser Skardalsgammen på din venstre side. Det er viktig og gå ned nærmere elva fra gammen, og vidre inn, da terrenget er tørrest nærmest elven. Gå inn cirka 1,2 km til elva som kommer ned fra Bievlajávri. Følg stien som går bratt opp mot vannet. Oppstingningen er på vel 1, km og er også den bratteste delen av turen til Isfjellet.

Vel oppe med vannet følger du retningen til skiltet Isfjellet 5,3 km, og røde/ gule merkepinner ned mot broen. Kryss broen og hold høyre siden av det 2 km lange vannet. 800 m innen sørenden av vannet begynner du på renna opp mot toppen. Helt nede fra bunnen av renna ser det mest greit ut å gå opp på venstre side av elven. Gjør kun dette dersom Bekken/ elven er i vårløsning om du går tidlig. Dersom bekken er grei å krysse så er det best og holde høyre side opp ca 1 km til en liten foss. Rett nedfor fossen er det merket pil venstre, og du krysser over bekken og følger venstre side videre opp. Renna er todelt og godt merket opp første delen. Siste stigningen er ikke godt merket, da meningen er at du velger ruten selv opp her. Det er steinur siste biten opp, men den er helt grei å gå i. Om du holder midt i renna så går du over store, flate steinblokker som er fine og trygge å gå på. Vel oppe av renna så dreier du til venstre og følger rød merking fram til varden. Cirka 600-700 m. Renna er på cirka 2,7 km, og fram til toppvarden. Vel oppe på toppen venter en flott varde, og du ser alle de 3 høyeste toppene i Kåfjord, og en flott utsikt over mot Lyngsalpene.

PS: Vær oppmerksom på svært dårlig/ingen mobildekning på store deler av turen.

Er turen skiltet?
Ja

Er turen merket?
Ja

Bestill årets krus i nettbutikken